Pretoria - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Erik-Rino Lopes-Brekelmans - WaarBenJij.nu Pretoria - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Erik-Rino Lopes-Brekelmans - WaarBenJij.nu

Pretoria

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik-Rino

18 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Pretoria

Na een prima nacht in onze lodge zijn we pretoria gaan verkennen. Als eerste naar het voortrekkersmonument. De voortrekkers waren de Nederlandse pioniers die de grote trek deden vanuit de kaap , afrika in. Een interessante geschiedenis waar wij Nederlanders een grote rol in speelden. De Nederlandse boeren waren daarin niet vies van wat strijd en oorlogen oa met de Britten en daarna met de zulu's. Om uiteindelijk in 1948 het apartheidssysteem als regeringssysteem in te voeren. Het voortrekkersmonument bracht daarom wat gemengde gevoelens op bij ons. Daarnaast hebben we ons prima vermaakt met de borden in het pand met Afrikaanse woorden. Zoals hyser voor lift, pikkieplaats voor kinderopvang en overal stond het bord" moe nie aanraak nie"

De binnenstad pretoria leek mij een prima locatie voor een goede lunch.. Its a new world. Na een barre autotocht door de binnenstad op zoek naar een parkeerplaats. Een veilig plekkie voor ons splinternieuwe fiesta-tje was niet makkelijk. Een parkeergarage met bewaking bood na omzwervingen uitkomst. Vol enthousiasme gingen wij richting het kerkplein voor het standbeeld van meneer Kruger. Deze bleek omringd door drie lagen prikkeldraad. Het was wat apart qua sfeer. Onze pas voortgezet richting het krugerhuis en helaas wat van de route geraakt, dankzij een zeer vriendelijke zuid afrikaan zonder gevoel voor richting. Op de route werd het een Knakje grimmiger waarbij iemand voor onze neus uit zijn auto werd getrokken.......... Wel te verstaan door politieagenten maar toch!

Lost in downtown pretoria. Gelukkig snel weer een herkenningspunt gevonden en de auto gepakt. Met een natte rug( 37 graden en wat panic-attackjes, zonder tabletten voor te kalmeren in de buurt) de stad uitgereden. Up to the unionbuildings. Pompeuze regeringsgebouwen op een heuvel met een prachtig uitzicht over pretoria. Daaromheen versailleachtige tuinen op plateaus. ( dus weer een klim en klauterpartij op hippe addidasjes zonder profiel) Met als middelpunt van de tuinen, een enorm beeld van Nelson Mandela als symbool van het nieuwe Zuid-Afrika.

Het nieuwe Zuid Afrika zonder apartheidssysteem zit nog wel sterk in de mensen.
Er is in ieder geval in pretoria nog een zeer sterk verschil in etniciteit en rijkdom per wijk.
Zo ook de regio van onze lodge in Rietfontein. Blank is het merendeel van de mensen en zijn nog wat verbaasd over onze combi. Onze combi was overigens ook het bekijken waard in de binnenstad van pretoria waar ik de enige blanke was. Met name als Rinaldo uiteindelijk de rekening in het restaurant betaald is het in beide wijken opzienbarend. Dus die houden we erin.

De avond afgesloten met een diner in het Zuid-Afrikaanse restaurant Oppiplaas met springbok op het menu. Naar goed zuid Afrikaans gebruik kregen we de left overs mee(iedere maaltijd is enorm, net als alle zuid Afrikaanse blanke rugbyspelers;-) Goeienag en vroeg te bedde.

• 18 Februari 2016 - 08:32

Hans:

Geweldig verslag.
    Ik kijk er iedere morgen naar uit.

• 18 Februari 2016 - 10:05

Miep:

Lieve Rino en Erik, wat maken jullie veel mee, ongelooflijk mooi en fijn dat je ook de uitleg geeft van alles. Een beetje geschiedenis er bij is voor mij wel nuttig. Jullie benutten alle mogelijke tijd om daarna af te sluiten met een lekker diner. Zie uit naar het volgende verslag. Enjoy xxx

• 18 Februari 2016 - 10:36

Els:

We reizen zo gewoon mee. Heel andere wereld hè en ook goedkoop!