Panoramaroute - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Erik-Rino Lopes-Brekelmans - WaarBenJij.nu Panoramaroute - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Erik-Rino Lopes-Brekelmans - WaarBenJij.nu

Panoramaroute

Door: Rino

Blijf op de hoogte en volg Erik-Rino

21 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Hazyview

Wat een heerlijke nacht zeg, helaas geen nijlpaarden kunnen spotten vanaf het bed, maar wel super geslapen. Heerlijk nog 1 keer in bad want je moet het er toch van nemen he! En met frisse zin op naar 250 km rijden door berg&dal!

De tocht begint uiteraard bij het tankstation, waar we een volle 45 liter tank hebben voor slechts € 25,50! Nou daar redden we het in Nederland niet eens mee tot het eind van de straat! Hup hup op naar de Panoramaroute want dat is de naam van de route die we vandaag gingen rijden, van de echo caves, naar three rondavels, bourke's luck putholes, en eindigend met God's window!

De route is wat weerbarstig in alle Opzichten, het landschap veranderd met iedere bocht en iedere hoogte(we klimmen uiteindelijk 1400m), uitkijken voor overstekend wild, en das letterlijk! Het ene slaggat na het andere in de weg en een vangrail is hier een schaars goed. Maar dat mag de pret niet drukken. We genieten onderweg onwijs van alles wat we zien en tegen komen! Wat een fantastische plek op de wereld is dit zeg! Als we aankomen bij de three rondavels( rondavels is een Zuid-Afrikaans rond hutje met rieten dak) deze plek is dus zo genoemd omdat er een 4 tal immens grote rotsen er exact uit zien als deze hutjes! Wat een adembenemend uitzicht vanaf hier zeg, het is wonderbaarlijk dat de natuur zoveel moois heeft gebracht! We zijn gelukkig net op tijd voor dat de touringcars met groepsreizen arriveren dus kunnen ongestoord wat plaatjes schieten. Het is een paar graden Kouder hier boven maar dat komt ook door de bewolking.

Als de overige 250 sandaal dragende medemensen arriveren is het voor ons tijd om te gaan! Gas op die lollie en hup naar Bourke's toe.

Bourke's luck putholes ligt maar een halfuurtje verder dus das zo gedaan, als we daar aankomen is het zonnetje doorgebroken en is het 37 graden, Tsja niet klagen maar dragen en bidden om
Kracht zou mijn moeder zeggen, maar mijn god wat was het heet!!! Bijzonder om te zien hoe door de jaren heen de blyde river de rotsen zo heeft gesleten dat er grote gaten zijn ontstaan waardoor het geheel een gatenkaas rotsformatie is met watervallen. Tis een behoorlijke klim om er te komen en eromheen te lopen, dus uitkijken dat we onze nek niet breken. Das dus niet gebeurd zoals je nu wel begrijpt;-).

Op naar god's window, de plek waarvan ik me afvraag al sinds ik er van gehoord hebt waarom het deze naam Draagt. Nou nu is het duidelijk hoor, na een klim Van zo'n 400 trappen staan we met open mond te kijken naar het uitzicht, wat zo'n 700 meter naar beneden gaat, en zich zo wijd uitspreidt dat we in staat zijn om
De bergen bij de grens van Mozambique te zien. Het hele plaatje doet bijna denken aan Het hof van Eden! Goddelijkheid in zijn puurste vorm dus! Nog een klein extra wandelingetje omhoog naar het enige regenwoud op die Hoogte, ach ja waarom niet mijn kuiten stonden toch nog niet op Springen! Gelukkig gaat de weg naar beneden een stuk Voorspoediger.

Omdat we inmiddels Honger hebben gekregen van al dat moois, rijden we door naar Harry's Pannenkoeken huis. Ja ja een pannenkoek eten op het zuidelijk halfrond is dus mogelijk, en ik kan je zeggen bijna net zo Lekker als thuis. Voor een tientje eet je met zijn tweeën een enorme pannenkoek en 2 wijn! Geen geld dus!
De pannenkoek laat even op zich wachten, omdat die sandaal dragende medemens helaas ook hier zijn rust heeft gevonden! Waar is Martine van Os als Je der nodig hebt! Omroep Max Galore!;-) Naar wat later blijkt is het wachten op de pannenkoek 1 groot voordeel.

We vervolgen onze weg naar de lodge waar we de komende 3 nachten verblijven en op onderzoek zullen gaan in het Krugerpark. Een klein uurtje rijden geeft de TomTom aan! Wat de TomTom niet kon weten is dat de weg lekker stijl afloopt, we moeten namelijk al die meters ook weer naar beneden en dat vervolgens moeten doen met windstoten, slagregen en onweer en bliksem! Oh ja ik vergeet de slaggaten in de weg en de vrachtwagens die af en toe voorbij willen. Met zweet in de handen grijp ik het stuur wat steviger vast en denk, Gods window zien betekend vast niet hier sterven, toch?

Nou als die pannenkoek 10 minuten eerder was geweest hadden we een heel klein boompje op de auto gehad en een halve rotonde onder onze auto! Want Tsja mensen het blijft de Bush Bush! Niets ligt vast genoeg voor het watergeweld wat vanmiddag van de bergen af is geraasd!

Vol opluchting arriveren we bij onze lodge waar we weer even vriendelijk worden ontvangen als tot dusver iedere keer! We hebben weer een super plekje gevonden, een lodge aan een veranda met zwembad die uitkijkt op de sabieriver in het Krugerpark. Je zult ons niet horen klagen na vandaag!

Nu tijd om lekker te gaan slapen want om 4 uur gaat de wekker, we gaan namelijk op safari morgen! Onwijs spannend maar ook achterlijk vroeg, slaapt die big five niet uit of zo???

• 21 Februari 2016 - 08:36

Els:

Jullie hebben weer veel moois gezien en hebben ook wel moeten afzien zo te lezen. Gelukkig lezen wij dit achteraf, dus weten we dat het allemaal goed gegaan is met de toestanden die voor jullie gevaarlijk of erg vermoeiend zijn geweest! xx

• 21 Februari 2016 - 10:17

Petra-Willem Molenaar-Werkman:

Gave reis en dito verhalen!

• 21 Februari 2016 - 10:45

Miep:

Jullie moeten wel een ijzeren conditie hebben, vroeg naar bed, alles goed gepland, de hele reis en het gebeurt once in a life time. Tot morgen xxx

• 21 Februari 2016 - 21:03

Shir:

Wat een ervaringen!! Heel tof om te lezen!