Camera Obscura - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Erik-Rino Lopes-Brekelmans - WaarBenJij.nu Camera Obscura - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Erik-Rino Lopes-Brekelmans - WaarBenJij.nu

Camera Obscura

Door: Rino

Blijf op de hoogte en volg Erik-Rino

04 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Helaas helaas door de warmte en rammelende airco minder goed geslapen, maar niet getreurd slapen kan immers altijd nog.

De route van vandaag zou wat saai zijn over de N2 naar port Elizabeth vanaf east London! Maar avontuurlijk als we zijn kiezen we tijdens het ontbijt voor de landelijke route over de R72. Deze weg gaat grotendeels langs de kustplaatsen aan de sunnycoast in de eastern cape!
Het ene mooie plaatsje met prachtige huizen en dito baai doemt op! Mooi stukje zuid Afrika om te wonen lijkt me. Bij port Alfred slaan we af richting Grahamstown wat daar niet al te ver vandaan ligt. We gaan door kleine settlers dorpjes heen die al sinds begin 1800 bestaan en erg victoriaans hippie aan doen. De weg is helaas niet al te best geasfalteerd maar we zijn wel Wat gewend dus met rubber verschroeiende banden gaan we de bergpassen door! We dachten toch echt alles al gezien te hebben onderweg maar wat mijn ogen vandaag zagen was weer redelijk bijzonder te noemen!

Picture this! Je rijdt langs een boerderij met wat grazende koeien. En midden in het veld staan 6 Afrikanen met een koe die op zijn rug ligt. Allemaal een pootje vast en 2 van de 6 hebben een grootkapmes, ik zeg de rest mag je zelf invullen maar it was not a pretty sight, zo net voor de lunch!

Voor de lunch komen we aan in het victoriaanse Grahamstown, dit is een stad gesticht in 1812 en is de grootste stad van de zogeheten settler's country. De bijnaam is ook wel "stad der heiligen omdat er zo'n 40 kerken in de stad zijn. We stappen uit en gaan direct naar het observatory museum waar je Grahamstown op een heldere dag kan zien door de enige camera obscura op het zuidelijk halfrond! Camera obscura is een systeem waarbij gebruik wordt gemaakt van een roterende spiegel op een hoogpunt waarvan de reflectie door 2 lenzen geprojecteerd wordt op een wit doek! Vroeger werd dit gebruikt om mensen in het dorp te lokaliseren zoals bijvoorbeeld de dokter. De obscura is gebouwd door Henry Carter Galpin, die bekend stond om zijn alles kunnen! Erg grappig om op Die manier een kijkje te krijgen in hoe de stad eruit ziet, en waar alle belangrijke gebouwen en monumenten staan. Na nog een korte wandeling door het museum wat geheel in victoriaanse stijl is, was het tijd Voor een lunch en nog een korte wandeling door de stad. Helaas heb je in de meeste steden zoals Grahamstown niet echt plekjes om gezellig te lunchen, dus snel een burger naar binnen en door naar port Elizabeth!

Vanaf Grahamstown nog zo'n anderhalf uur rijden naar de laatste bestemming in port Elizabeth voordat we zaterdag door Vliegen naar Kaapstad voor het laatste gedeelte van onze mooie reis. We kiezen voor de N2 omdat deze het meest begaanbaar is maar dat betekend wel weer veel berg, veel dal en nog meer bochten up and down! We hebben er inmiddels 3500 kilometer opzitten en eerlijkheidshalve is dat meer dan genoeg! Zeker met de concentratie die het rijden hier vereist is meer ook echt niet raadzaam. Als we aankomen bij ons hotel en we de auto neerzetten is het dan echt gedaan. Op wat losse kilometers na hier in port E laten we hem staan. Uiteraard beschikken we in Kaapstad ook over een auto, maar die afstanden zullen in het niets vallen bij de afgelopen 2,5 week.

We beginnen de avond dan ook met een heerlijke wandeling langs het strand op de boulevard van Port Elizabeth! Terwijl de zon ondergaat op deze eigenlijk oorspronkelijke industriestad nemen we een biertje en proosten we op de afgelopen 3500 km. We gaan er in Kaapstad nog wel Meer van maken maar in ieder geval Zijn we safe and sound! We gaan een hapje eten bij Ginger, een restaurant met mediterraanse keuken, allereerst is het bedienend personeel al een genot voor het oog! Maar het eten super! Een Carpaccio trio van wild zwijn, springbok, krokodil! Voor € 4,20 en een fles beyerskloof pinotage voor € 8,40 maakt het geheel af! Hier kunnen we ons wel opladen voordat het Kaapse geweld los barst! Moe maar zeker voldaan gaan we te bedden.

• 04 Maart 2016 - 23:04

Miep:

Weer veel mee gemaakt en het autootje heeft jullie toch ver gebracht en mag nu ook te bedde. Morgen weer verder, doe voorzichtig !!! Xxx