Kaap de goede hoop - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Erik-Rino Lopes-Brekelmans - WaarBenJij.nu Kaap de goede hoop - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Erik-Rino Lopes-Brekelmans - WaarBenJij.nu

Kaap de goede hoop

Door: Rino

Blijf op de hoogte en volg Erik-Rino

08 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vandaag hadden we plannen om de Tafelberg te bezoeken maar in verband met de weersomstandigheden (harde wind en wolken) is de kabelbaan dicht! Kortom we moeten de plannen omgooien en iets anders verzinnen.

Het werd uiteindelijk Kaap de goede hoop. Na een rustig ontbijtje in onze eigen loft de auto in richting de kaap, toch nog een rit van bijna anderhalf uur dus dat beloofd vast weer wat leuke Bergen en dalen en haarspeld bochten. De rit valt eigenlijk reuze mee, zodra we de Tafelberg gepasseerd zijn rijden we langs de oostkustlijn van Kaapstad en omgeving. We passeren simonstown en bouldersbeach waarover later meer! Voor de ingang van National park de goede hoop staan flinke rijen auto's, niet omdat het al zo druk is maar meer omdat een pintransactie gemiddeld 10 minuten duurt;-)! Kortom wij betalen met de pin hahahaha. Bussen met zure Japanners en Hollanders achter ons maar dat kan ons niet deren we zijn toch eerst.

Als eerste punt gaan we direct naar het meest zuidwestelijke punt van Afrika. Kaap de goede hoop! Tis wel druk maar we hoeven gelukkig geen chinezen bij het kaap bord weg te slaan! We wandelen Nou ja hiken de berg op, wat op zich een flinke klim is, zeker voor iemand met wat hoogte vrees maar Dapper stapt onze Erik door! En behalen we het hoogste punt, met een spectaculair uitzicht over de 2 oceanen die op dit punt bij elkaar komen. De Indische oceaan en de Atlantische oceaan, wat ook zorgt voor een lekker stevig briesje! We kunnen vanaf hier ook wat zeehonden spotten die lekker in de zon op de rots liggen.

We vervolgen onze weg naar de volgende stop, capepoint lighthouse! Maar niet voordat we eerst 2 struisvogels spotten, walking around in The wild! Goddank hoeven we niet helemaal omhoog te lopen want er is een geniale monorail aan een kabel aangelegd die je naar boven brengt. Je weet wel zo'n zelfde als in Barcelona!
Eenmaal boven komen we tot de ontdekking dat we op dit punt 9755 kilometer van Amsterdam verwijderd zijn maar zelfs nog 11000 km van Sydney! Dat ligt helemaal God vergeten ver dus! Vanaf dit punt zien we zowel de oost als de west kant van de kaap, dus een uitgelezen plek om te gaan lunchen! We hebben niet gereserveerd, maar aangezien we bij gastheren en dames in de smaak vallen bemachtigen wij de laatste tafel buiten! Tijdens onze struisvogel salade en blush wijntje genieten we van het samenkomen van 2 oceanen!

Na de fantastische lunch stappen we in ons autootje en gieren de berg af richting bouldersbeach. Dit strand is voornamelijk bekend om zijn grote Afrikaanse pinguïn kolonie die hier gehuisvest is! De ene na de andere aandoenlijke waggel furbal loopt voorbij of staat van de zon te genieten! Heb er nog nooit zoveel bij elkaar gezien geloof ik. Een klein stukje verder ligt Simon's town, met al meer dan 200 jaar de belangrijkste marine basis van zuid Afrika. De Engels aandoende plaats is vernoemd naar Simon van der Stel. Dit was een Nederlandse gouverneur van de kaap. Simon's town was tevens de winterligplaats voor schepen van de
VOC. Het duistere apartheidsverleden heeft ook zijn stempel gedrukt op dit voornamelijk blanke stadje waar begin 18e eeuw de eerste VOC slaven te werk werden gesteld om de haven uit te breiden. Genoeg historie voor nu, op richting Kaapstad voor een duik in het zwembad.

We besluiten een cocktail te gaan doen in de village na onze plons want het is toch nog lekker vroeg. We wandelen die kant op en bemerken samen dat Kaapstad enorm veel leven uitademt! Er hangt hier een goeie vibe. We strijken neer bij Manhattan en bestellen onze eerste strawberry mojito, drinkt lekker weg zo'n vruchten sapje! De ober stelt bij de 2e cocktail voor dat we de dag special moeten proberen onder de geweldige naam "summer fuck fest"! Geen idee wat daar in zat, maar na 1 glas is het totale leven een feestje! Omdat ik toch al waggel, verken ik de straten van de village in pinguïn loop richting onze struisvogel burger veel meer kan er vanavond niet meer bij! Voldaan belanden we weer in bed na wederom een indrukwekkende dag Kaapstad!