Reconciliation - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Erik-Rino Lopes-Brekelmans - WaarBenJij.nu Reconciliation - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Erik-Rino Lopes-Brekelmans - WaarBenJij.nu

Reconciliation

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik-Rino

09 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Een bijzondere dag vandaag. Vroeg op omdat wij om 8.30 uur in de haven van waterfront moeten zijn. We gaan naar Robbeneiland. Wij hebben in december al de tickets geboekt. Dit moet maanden van tevoren gedaan worden, anders zit het vol. Een trip waar wij naar uitkijken omdat we de afgelopen weken ook meer geïnteresseerd zijn geraakt in de (politieke) geschiedenis van dit land en uiteraard naar het leven van Nelson Mandela, die samen met vele andere vrijheidsstrijders op dit eiland gevangen heeft gezeten. De boottrip was een bumpy ride van 40 minuten . Onderweg zijn we nog verrast door een bezoek van 2 walvissen die naast de boot kwamen zwemmen.. Huge zijn ze!!

De tour wordt volledig begeleid door een oud politiek gevangen van Robben island. Deze man verwoorde aangrijpend de gang van zaken op het eiland. Een eiland dat dienst heeft gedaan als militaire basis, gevangenis, marine basis en als lepra kolonie. De Nederlanders hadden al in de 17e eeuw ontdekt dat dit eiland als gevangenis kon dienen. Immers met de woeste zee, met haai-ige bewoners, was er geen ontsnappen aan. Dus de Nederlanders zette hun politieke lastpakken uit Indonesië op dit eiland. De toon was gezet voor de rest van de geschiedenis.

De laatste strijd van de inwoners van zuid Afrika is de apartheidsstrijd geweest. Dit heeft vele gevangenen opgeleverd voor dit eiland, die alles behalve humaan zijn behandeld. Een moordenaar had op het eiland meer rechten dan een zwarte (bantu) vrijheidsstrijder.
Om het eiland en haar geschiedenis te ervaren adviseer ik iedereen dit te bezoeken.

Wat mij aan het denken heeft gezet is het uitgangspunt van" reconciliation". Toen mandela samen met andere politiek gevangen werkte in de leisteengroeve van het eiland, bespraken ze al de hervormingen van het land als ze de apartheidsstrijd zouden winnen. De basis moest reconciliation zijn. Geen nieuwe strijd met dodelijke slachtoffers tussen blank en zwart, maar een verandering met verdraagzaamheid naar de blanken. De blanken die door mandela en de zijne ook werden gezien als " slachtoffer van de apartheid. Reconciliation was een term die Mandela had overgenomen van Martin Luther King . Overigens had deze het weer overgenomen van Mahatma Gandhi. Het gedachtegoed is gebaseerd op de 3 grote M-en. Mandela, martin Luther King en mahatma Gandhi.

Dit gedachtegoed is juist hetgeen waar sommige blanken bang voor zijn. Bang dat er geen verdraagzaamheid is. Zelfs bang voor wraak nav het apartheidsregime. Uit angst gaan de blanken zich ook weer clusteren in wijken of in bepaalde leefgebieden in het land. Weer segregatie.. L'histoire c'est repete! En fin. Voor ons weer genoeg gespreksstof en zo gaan wij na een bezoek van ruim 3 uur weer terug naar Kaapstad over de nog woester baren.

Geluncht bij " the bungalow " op Clifton. Een supperclub/ blue Marlin achtige tent met veel modellen jongens en meisjes. Dus wat groenvoer met een blush weggespoeld en op naar clifton 3. Het OSM( ons soort mensen) strand. Weer even wat kleur op gedaan.

In de avond zijn wij op aanraden naar restaurant la Mouette in seapoint gegaan( regentstreet). Een verfijnd restaurant in de oude burgemeesterswoning. We kozen voor het 6 gangen summer tasting menu met bijbehorende wijnen. Verrassend, verfijnd en culinair hoogwaardig. De Franse keuken gecombineerd met moleculair koken. Op gezogen door de smaken en onze gesprekken werden we rond middernacht toch echt verzocht te vertrekken. We zaten er nog met zijn tweeën.