Van Stellenbosch naar airborne - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Erik-Rino Lopes-Brekelmans - WaarBenJij.nu Van Stellenbosch naar airborne - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Erik-Rino Lopes-Brekelmans - WaarBenJij.nu

Van Stellenbosch naar airborne

Door: Rino

Blijf op de hoogte en volg Erik-Rino

12 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Met het gloren van de ochtend en de rijzende zon over de wijngaard worden we wakker op onze laatste ochtend zuid Afrika! Helaas beginnen we vanavond aan onze lange reis terug, maar met goede intentie om terug te keren.

Voor de verandering starten we langzaam op om net even iets meer te genieten van de omgeving. Een heerlijk ontbijt op het terras dek uitkijkend over de wijngaard geeft inspiratie voor de laatste bezigheden van de dag. De spullen zijn al gepakt en staan in de auto dus niets staat ons in de weg om nog 1 keer op pad te gaan! We verlaten Marianne's wine estate, maar niet nadat we nog 24 flesjes hebben besteld! Altijd leuk om thuis te wachten op je bestelling uit zuid Afrika. En zeker van een uniek wijnhuis, En nog veel momenten te kunnen terughalen onder het genot van een goddelijke zuid Afrikaanse wijn.

We stappen de auto in en gaan Stellenbosch bij dag bekijken. Stellenbosch is een van de oudste Nederduitse gemeentes in Afrika en dat zie je direct! Alle huisjes in het dorpscentrum doen oud Hollands aan, het overgrote deel, zo'n 76 procent praat dan ook het Afrikaans. Wat het weer een bijzonder plekje maakt zover van huis! We wandelen door de straten en zien het ene magistrale pand na het andere opduiken. Terwijl we ons neer vleien voor een kop koffie verzinnen we wat nog te doen met de resterende tijd. Daar hoefden we beiden niet heel lang over na te denken, het wordt een bezoek aan wijngoed Spier.

Als we bij het wijngoed aan komen rijden blijkt het een enorme estate te zijn, met zelfs een eigen treinstation. We lopen direct de tastingroom binnen, en ondanks dat de tijd pas 11.30 is slaan we een tasting voor € 2.10 pp niet over!
Wederom proeven we de ene heerlijke wijn na de andere! Tis zo jammer dat de wijnen op laten sturen uiteindelijk meer kost dan de fles in Nederland kopen. Maar we hebben ons in ieder geval prima vermaakt. Licht roezig lopen we naar het restaurant op het landgoed waar we een reservering hebben staan voor de lunch. Te saam met een glas bubbels genieten wij van een heerlijke steak en het uitzicht over de prachtige tuin van het landgoed.

Als we na de lunch een wandeling maken, valt ons oog direct op een enorme doorzichtige vierkante tent. Deze wordt momenteel opgedekt voor een dinner voor 200 gasten! Er hangen zelfs kroonluchters in de tent, een lounche hoek en een dansvloer. Wat een prachtige locatie om elkaar eeuwige trouw te beloven! Omdat het terrein eigenlijk gesloten is voor de dag, geef ik aan dat we op zoek zijn naar een trouwlocatie! Erik trekt al wat wit weg, en ziet al handtekeningen onder offertes verschijnen waarbij ik de lol er wel van inzie. Voordat we aan een tafel belanden een datum hebben geprikt, en alle details zijn doorgenomen, lopen we door en zien een kapel die blijkbaar bij het landgoed hoort. Bij een blik naar binnen zien we stoelen opgesteld staan, en honderden kleine lampjes die voldoen als sterren. Voor in de kapel staat een groepje van 7 mannen die a capella het nummer nella fantasia aan het oefenen zijn voor het huwelijk, prachtige stemmen!! Met een licht laagje kippenvel en emotie lopen we verder, maar denken beide wat een top locatie zou dit zijn voor ooit eens.
Nog heel even door sparen maar! 2040 moet haalbaar zijn;-)!

We laten spier achter en vertrekken naar het vliegveld waar net als de vorige keer ons autootje binnen no time, is ingeleverd en we ruim voor tijd ingecheckt zijn. De vlucht heeft helaas een uurtje vertraging, maar met een hub van 2,5 uur op Dubai is dat niet zo'n ramp. Gewoon een kwestie van ergens anders wachten. De vlucht gaat redelijk voorspoedig, na 2,5 uur besluiten we een pil in de mik te gooien en te gaan slapen. Wat uiteindelijk aardig lukt, en ons 5 uur verder brengt. We gaan over 5 minuutjes landen op Dubai Int AirPort en vliegen om 5.10 Nl tijd door. Laten we hopen dat de aansluiting prima verloopt. 20 uur reizen is best een hoop, maar met alle mooie herinneringen vliegt ook deze tijd voorbij.

• 13 Maart 2016 - 07:46

Laura:

Wat een fantastische reis hebben jullie gemaakt. Elke ochtend heb ik jullie leuke, grappige en educatieve :) verhalen gelezen.
    Ik ga ze missen die verhalen :)

• 13 Maart 2016 - 08:52

Annelies:

Ja ook ik heb genoten van jullie verhalen en foto's! Vooral het laatste deel bij kaapstad was een en al herkenning...
    Bedankt! Ik vond leuk jullie zo te volgen!
    Veel liefs
    Annelies

• 13 Maart 2016 - 11:04

Els :

Ik zal de reisverslagen missen,maar ik ben blij dat jullie vandaag weer thuiskomen! <3 <3