Croco's and hippo's - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Erik-Rino Lopes-Brekelmans - WaarBenJij.nu Croco's and hippo's - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Erik-Rino Lopes-Brekelmans - WaarBenJij.nu

Croco's and hippo's

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik-Rino

26 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

Na een prima nacht in onze glamping tent te hebben doorgebracht, hebben
we vanaf onze veranda het tafereel rondom de binnenkomst van het personeel gadegeslagen. Voor een tentenkamp van 24 hutjes komt 26 man personeel binnen. Nadat wij 26 x de vraag hebben gekregen " how are you?", het was een goed systeem zo te zien. Elke medewerker had een heldere opdracht zoals het aanvegen van de veranda's en het schoonmaken van het zwembad. De opdrachten waren zo strikt en werden ook zo strikt opgevolgd dat indien het niet nodig was of weinig resultaat had de taak nog steeds met een glimlach wordt volbracht. Windkracht 8 droeg absoluut niet bij aan het zwembad van blaadjes ontdoen en het zand van de veranda's vegen. Binnen een mum van tijd kon het ritueel overnieuw beginnen. Maar oke!

Dit aanschouwende kwam er een zeer vrolijke pensionada vragen of wij thee wilde drinken.. Ik dacht rot op en zei uiteraard op zijn eriks met een smile " yes please" , om meteen mijn beklag bij rinaldo te doen over het feit dat ik een oudje aan mijn broek had hangen en of hij niet even met haar thee kon drinken ( ook wij hebben een rol verdeling).

De volgende verbazing was dat 2 dames de tafel kwam dekken op onze veranda. We hadden inderdaad een ontbijtje besteld. Maar ik dacht dat wordt vast ergens bij de receptie neergezet. De lieve oude dame was dus onze persoonlijke ontbijt chef die een uitgebreid ontbijt bereidde wat door twee dames werd uitgeserveerd.

Voldaan van het eten. Kleine porties bestaan hier niet. En eet je het niet op ( bv in een restaurant) dan krijg je de rest automatische mee.. Supersize yourself in a month! !!

Om 10 uur gingen we met een soort langharige crocodile dundee mee op safari. Deze safari ging deze keer per boot. Een tocht over een gedeelte van de st Lucia rivier die wordt bewoond door 1000 croco's en 1300 hippo en vele bullsharks. Intrigerend! Veel gehoord en geleerd over de dodelijke kracht van deze beesten. Waarbij de croco de mens letterlijk ziet als voer en de hippo de mens ziet als vervelend, een " vaar" of "sta" in de weg. De hippo is daarom het gevaarlijkste dier en dood per jaar zo'n 300 mensen. De hippo is dan nog wel schattig met shrek-like draai oortjes en schattige groepsrituelen. Gelukkig ook goed voor 6 ton hippo schijt per dag en dat ruik je. Het zijn gras eters maar OMG wat een beesten zijn het.

Na de tour moest en zouden we naar het strand. Handdoeken gescoord en ready for the beach. De krachtige wind hield nog steeds aan, maar strand is strand en ' I am a man on a mission'. Via een boardwalk konden we naar het strand lopen. De boardwalk ( soms niet meer dan 30 cm boven de grond) was aangeduid met borden waarop "Dangerous Crocodilles" stond. Daarnaast was er gevaar in en om het water van haaien, hippo's en croco's. Op dit punt komen de st Lucia rivier samen met de Indische oceaan dus dubbelpret qua diertjes.

De zee en het strand waren prachtig. Een woeste zee waarin een sterke stroming is en je bij badderen op enkelhoogte een one way ticket naar Madagascar te pakken hebt. Het zand is zo fijn en tegelijk keihard. Zeker als het met windkracht 8 op je wordt getorpedeerd.

We hebben toch nog een strandwandeling gemaakt en de oceaanstroming getrotseerd.
De middag verder doorgebracht aan de pool met een zuid Afrikaans wijntje.

Omdat dit gedeelte van zuid Afrika veel Portugese invloeden heeft, zijn we Portugees gaan eten. Laten we niet vergeten dat voordat de Nederlandse meneer van Riebeeck zuid Afrika toe-eigende dit land eigenlijk al lang door de Portugezen was ontdekt. Dus een Portugees restaurant in, kip peri peri had ik besteld. Mild pittig. Nou ik stond in brand. Ik heb direct de karaf water met munt aan mijn mond gezet. Ik zag het personeel wat verbaasd kijken. Munt smaak was het ook niet echt en water is water en zeker met een piri-piri tong.
Het bleek dat de waterkaraffen als tafeldecoratie dienden. Onder in de bodem lagen wat steentjes, muntjes en er zaten wat boomblaadjes in.

Nu hopen dat mijn maag het trekt. We hadden net na een weekje malerone slikken een normale ' stoelgang'. We zullen het zien. Morgen gaan we naar het topstuk van onze Zuid-Afrika locaties en dan heb ik het over de prijsklasse en het aantal sterren. Een 5 sterren resort aan de kust. Dus vroeg er heen en genieten van een dag en nacht luxurious living.

• 26 Februari 2016 - 12:56

Miep:

Ik vroeg me juist af of jullie darmen het aan konden, al dat verschillende eten. Maar het gaat zoals het gaat en dan maar gewoon laten komen